mr. BUBU

mr. BUBU
~~~~~~~~ mista BUBU ~~~~~~~~

gracias =^0^=

demi masa........

Sunday, June 12, 2011

betoiii...aku tak tipuuuuu!!!!!!!

assalammualaikum w.b.t....

betoii weyhhh...aku tak tipu...aku kan dah kata, erk bukan "kata" tapi "taip" lam post aku yang lepas yang aku nak jadi penulis blog tegar...haaa...tengok nie..aku post lagi...hahaha....----->"eleh tu pun pas dah sebulan", bisikan sora2 halus mengata aku la tuh....hahahaha...tp, betoila tu pas sebulan bawu aku post balik niee..excuse2----> BUSY?????..takk2...bukan alasan tu lagi...ni suma atas sebab musabab....shhhhh...aku nak bagitau satu rahsia besaq nie kat ampa...jangan dok heboh merata no...nanti aku cubit kang mulut tu bawu taw, kalau jadi angelina jolie x pala jugak, kang x pasai2 jadi joyah jolie...haaa...nie cheq nak habaq mai...sebenaqnya line internet + line tepon rumah aku kena potong akibat daripada 3 bulan dah x bayaq....hahahha....sadissigaraga betoi...bukan sebab pa...mama abah aku terlupa nak bayaq...hala...ampa taw2 la kan mai ujung bulan, ada sajala bil2 yang nak kena bayaq...bil api, bil ayaq, bil astro....bla2 bil lagi...maka, sebahagiannya terbiaq begitu sahaja....konklusinya jadilah sebegitu rupa...hahaha...

hurm...ampa xtau, macam2 aku simpan cerita untuk ampa...apakan daya nak cerita lagumana...nak guna henpon pun, henpon murah mana da tenet2 pa aihh---bukan android pown...haishhh

ha..ha..x sabaq lagi dah nak cerita nie....f.y.i ( 4 ur info)..aku lani wahhh dah jadi pekerja kilang.......aiyoyoo...x pecaya?????huhhh...dah taw dah...bukan setakat ampa ja...tapi, satu kampung x pecaya taw aku keja kilang....kalau pecaya pun, "sebagai apa???mesti kerani kat pejabat", ha...ginila kepercayaan orang2 di kampung aku terhadap aku....wah...tinggi sungguh martabat...padahai aku jadi kuli bawahan, sebagai operator pengeluaran sprti yang laen jugak...hahaha...tapi, xtually aku sedikit terkecik ati la kan..yala..aku rasa sedikit dipandang rendah oleh mereka2 itu...macam aku ni x mampu ja nak wat keja2 susah...memang selama nie, aku mengaku aku memang dibesarkan ngan kesenangan..x pernah rasa susah..ni pun keja 1st aku lam seumur hidup aku nie...tapi, bagi aku x semestinya orang yang hidup senang x mampu wat kerja2 susah langsung kan???mungkin ada, tp beliau seperti itu, bukanlah aku...THIS IS REAL, THIS IS ME.....wahhh gitu....aku sahut cabaran tue!!!!

kilang????kilang yang aku kerja nie, merupakan satu kilang jepun yang buat pinggan mangkuk serta adik beradik sepupu sepapat ahli kluarga pinggan mangkuk la kan...nama MIYAO-TOKI...ada sapa2 pernah dengaq ka pasai kilang nie????kilang nie ada kat kulim nun...sebijik lagi ada kat jepun..gaji, boleh tahan...untuk pekerja2 part-timer macam aku nie, sehari RM34....seminggu 5 hari kerja...hari2, masuk kul 7.40pagi balik 5.30 petang...tp, start time aku masuk, aku kena wat o.t. wajib sejam..nie bermakna aku balik hari2 6.30 petang except hari jumaat cuz kilang kekurangan pekerja...haa..aku promote nie...sapa2 berminat, bolehla pi...tp, kalau nak apply, apply sebagai part-timer bagi yang ngah bercuti 4 bulan macam aku...jangan sain kontrak ngn company cuz gaji lain...gaji depa RM20.79 ja sehari sebab tolak kwsp n elaun2 laen..ntah aku pun x reti sangat...tp, gaji aku bila dah campuq o.t sejam jadila RM39....haa...ok kan???gaji 1st pun aku dah dapat....hehe...syiok ooo perasaan dapat gaji pertama nie...macam2 dok pikiaq nak wat apa ngan gaji 1st...simpan???gaji 1st, memang x lagi kot...aku akan simpan next2 gaji insyaallah...gaji 1st kasi belanja sama family + shopping barang2 idaman yang selama nie memang teringin nak beli..hiihihi....

kerja?????hurm...bagi aku kerja x la susah sangat...boleh duduk,tp, dudukla seharian...seyes aku cakap, sakit butt+%$ weyh...haha..pinggang toksah tanyalahh..memang adat bekerja kalau x sakit pinggang x sah...kerja aku setakat lani 2 benda ja yang aku diajaq, 1st..kikih barang bagi rata, 2nd...tebuk lubang...barang2 yang dibuat kat kilang nie suma daripada tanah liat....lupa plak nak cakap, aku kerja kat bahagian SEIKEI (bahasa jepun) handle cutting....kiranya bahagian aku nie proses suma jenis handle untuk family pinggan mangkuk yang aku kata tadi...handle cawan, handle gelas, handle jug, handle pot, handle mangkuk n macam2 handle lagila....AIRCOND??????toksah dok mimpila...tempat kerja aku pakai angin kitar semula ja weyh...suasana agak berhabuk n berdebu... ramai jugakla orang x tahan..masuk keja sehari dah blahhh cuz x tahan panas...tp, kira aku bertuahla cuz dapat bahagian seikei yang x sepanas bahagian lain...hurm..

gambaq curi--->nila kerja yang aku wat hari2...nampak tak pisau ngan screw tu???2 alat yang sinonim ngan aku untuk mendapat rezeki yang halal...hehe...setitik peluh pe-kilang bersamaan????hohoho..

tadi aku bercakap sebagai pekerja kilang...nie aku nak bercakap sebagai seorang mahasiswi sains kesihatan..acewahhh....sepanjang sebulan aku bekerja kat kilang nie, aku memang agak kurang suka la dengan keadaan persekitaran di kilang ni. habuk2, pengaliran udara yang kurang baik n bunyi bising mesin2 memang x baguih untuk kesihatan pekerja2....bila dipikiaqkan balik...hurmm...memang x salahla..kalau mama abah aku n ibubapa yang len dok bising2 suh anak2 belajaq rajin2, ngaji pandai2...sebab niela...kalau x ngaji rajin2, nanti kerja teruk, gaji sikit...hurmmm....pengalaman aku kat kilang memang mengajaq aku banyak erti kehidupan la weyh...

tp, mungkin dalam idup nie x suma jugak yang bernasib baik kann???..aku selalu ingat kata2 mama aku, kitaran hidup kita nie memang dah menjadi aturan Tuhan yang hebat...kalau semua orang dalam dunia nie berjaya, kerja besaq2 cam kerja doktor, engineer n sbgnya sapa yang nak kerja2 bawahan macam jadi cleaner, nelayan, penoreh????cuba ampa pikiaq, kalau x dak cleaner, kotoqla dunia ni kan, xkanla doktor yang pas rawat pesakit nak wat o.t jadi cleaner plak pastu???kalau x dak nelayan, katup abesla market serta restoren seafood segala, kalau x dak penoreh, x ley dah ampa nak kunyah gula2 getah chewing gum tu haa....x dak keta, beskal,motor,kapal terbang cuz x dak getah nak wat tayar.....satu lagi, kalau suma orang lam dunia ni bek, polis nak tangkap sapa???alamatnya kena katup abes la balai polis n mahkamah segala....BETOI DAK????????

ha....beletiaq sakan aku ....maklumlerr dah tua2 ginie....hahhahaha....alhamdulillah sampai jugak ke umoq 21 tahun nie....boleh mengundi dah aku.....hoho....kat suma yang mengingati n telah meng-wish besday aku pada hari semalam, trima kaseh banyak2 no....sayang ampa suma....

kla kowt.... aku rasa panjang sangat la plak post aku kali nie...nanti2la plak aku sambung beletiaq...boring plak ampa nanti....hahaha....k, adios.....

comey x kek besday aku???makaseh mama...sayang mama....

No comments:

Post a Comment